Maailman ylikulutuspäivä

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
718
Reaktioarvo
422
Radiossa sanottiin että se olisi tänään, mutta muiden lähteiden mukaan vasta yli huomenna 28.07. :unsure:

Suomen ylikulutuspäivä oli 31.03.2022


Esimerkiksi kukakohan täällä Suomessa noin paljon kuluttaa että se päivä on jo maaliskuussa.:unsure: Suuret yritykset? Tavallinen kuluttaja?

Olen kyllä havainnut useita suomalaisia joilla ei ole mitään rotia kierrättämisessä ja kulutuksessa sekä heittävät käyttökelpoista roskikseen, mutta ei kaikki ole tuhlareita. Mielestäni tavallinen suomalainen kuluttaja ei eroa muiden länsimaiden kuluttajista. Itse ainakin olen vuosia varmasti kuluttanut alle keskiarvon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Eipä tule yllätyksenä, ettei näinkään yksinkertaista asiaa ymmärretä. Huoh hoih. Suomalainen kuluttaja kuluttaa juurikin enemmän kuin moni muu länsimainen kuluttaja, koska tämä maa on logistinen saari napapiirillä.
Jep. Suomessa kulutetaan eniten lämmitykseen ja autoiluun, jota tämän kokoisessa, tällä leveysasteella ja näin harvaan asutussa maassa on vaikea lähteä muuttamaan. Esimerkiksi kumpikaan vanhemmistani ei pääsisi töihin ilman autoa. Ei olisi päässyt oikeastaan koko elämänsä aikana.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
718
Reaktioarvo
422
Jep. Suomessa kulutetaan eniten lämmitykseen ja autoiluun, jota tämän kokoisessa, tällä leveysasteella ja näin harvaan asutussa maassa on vaikea lähteä muuttamaan. Esimerkiksi kumpikaan vanhemmistani ei pääsisi töihin ilman autoa. Ei olisi päässyt oikeastaan koko elämänsä aikana.
Miten vaikka Ruotsissa tai Canadassa? Kylmiä maita. Yhdysvallatkin osittain kylmä maa ja siellä autoilu on periaatteessa ainut tapa liikkua johonkin.

Jos ei lämmitystä niin miten sitten lämpimissä maissa joissa ilmastoinnit huutaa koko ajan ja vettä kulutetaan kasteluun ja uima-altaisiin? :unsure: Jos kulutus on jostain muualta pois niin yllättäen se on taas sitten jossain muualla.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Miten vaikka Ruotsissa tai Canadassa? Kylmiä maita. Yhdysvallatkin osittain kylmä maa ja siellä autoilu on periaatteessa ainut tapa liikkua johonkin.

Jos ei lämmitystä niin miten sitten lämpimissä maissa joissa ilmastoinnit huutaa koko ajan ja vettä kulutetaan kasteluun ja uima-altaisiin? :unsure: Jos kulutus on jostain muualta pois niin yllättäen se on taas sitten jossain muualla.

En oo yhtään perehtynyt asiaan, mutta jos pitäisi lonkalta arvata niin Kanadassa ja Ruotsissa asutus on painottunut ihan eri tavalla kuin Suomessa. Ruotsissa käsittääkseni suuri osa väestöstä asuu Etelä- ja Keski-Ruotsissa, joka on ilmastoltaan Suomen keskimääräisestä poikkeavaa, ja Kanadassahan kaikki suurimmat kaupungit taitavat sijaita suht lähellä Yhdysvaltain rajaa ja asutus on keskittynyt pitkälti niihin ja lähikuntiin. Suomessa väki on enemmän hajaantunut, mutta joukkoliikennettä ei juuri kehitetä kasvukeskuksien ulkopuolella, vaan aivan päinvastoin.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,621
Reaktioarvo
8,678
Miten vaikka Ruotsissa tai Canadassa? Kylmiä maita. Yhdysvallatkin osittain kylmä maa ja siellä autoilu on periaatteessa ainut tapa liikkua johonkin.

Jos ei lämmitystä niin miten sitten lämpimissä maissa joissa ilmastoinnit huutaa koko ajan ja vettä kulutetaan kasteluun ja uima-altaisiin? :unsure: Jos kulutus on jostain muualta pois niin yllättäen se on taas sitten jossain muualla.
"Canadassa", voi jeesus. Miksi edes puhut, kun et osaa edes yksinkertaisia sanoja suomeksi?
Joku ilmastointi Espanjassa on kärpäsenpaska verrattuna yhteen rahtilaivaan, joka tuo tänne kaiken kulutustavaran. Kanada (huom. K-kirjaimella) on asutettu etelärajalleen, joka vastaa Saksan-Puolan pituuspiirejä ja suurin osa Ruotsin (ja Norjan) väestöstä asuu Helsingin eteläpuolella. Tämänkin asian tietäisit, jos kävisit joskus koulussa tai lukisit muutakin kuin vessan seiniä.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
718
Reaktioarvo
422
En oo yhtään perehtynyt asiaan, mutta jos pitäisi lonkalta arvata niin Kanadassa ja Ruotsissa asutus on painottunut ihan eri tavalla kuin Suomessa. Ruotsissa käsittääkseni suuri osa väestöstä asuu Etelä- ja Keski-Ruotsissa, joka on ilmastoltaan Suomen keskimääräisestä poikkeavaa, ja Kanadassahan kaikki suurimmat kaupungit taitavat sijaita suht lähellä Yhdysvaltain rajaa ja asutus on keskittynyt pitkälti niihin ja lähikuntiin. Suomessa väki on enemmän hajaantunut, mutta joukkoliikennettä ei juuri kehitetä kasvukeskuksien ulkopuolella, vaan aivan päinvastoin.
Suomen Lapissakin asutus on melko vähäistä. Canadassa suurin osa kaupungeista kyllä lähellä rajaa, mutta sielläkin on kyllä välimatkoja. Harva siellä ihan pohjoisessa asuu. Canadan läpi Alaskaan kyllä kulkee paljon liikennettä.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Suomen Lapissakin asutus on melko vähäistä. Canadassa suurin osa kaupungeista kyllä lähellä rajaa, mutta sielläkin on kyllä välimatkoja. Harva siellä ihan pohjoisessa asuu. Canadan läpi Alaskaan kyllä kulkee paljon liikennettä.
Ei Suomessa tarvitse asua Lapissa että on kylmä. Vrt. minä asun Keski-Suomessa ja täällä on talvisin -20 helposti, kaverini asuu Keski-Ruotsissa ja talvisin on just ja just pakkasta, välillä jotain +5 viikkokausia. Aikamoinen lämmitysero. Välimatkat ovat suuret ihan jo Pohjanmaalla, Itä-Suomessa ja myös täällä Keski-Suomessa. Jo työmatka voi olla ihmisillä useita kymmeniä kilometrejä, kuten on ollut jokaisella eksälläni ja tosiaan vanhemmillani työmatkoja kertyy päivittäin yli 100 km kummallakin. Työt eivät ole siellä missä ihmiset ja työmatkaliikennehän on hyvin tunnettu ruuhkan syykin Suomen teillä.

Mutta tosiaan, mitään faktatietoahan tämä ei ole, edelleen vain omaa pohdintaani. En tiedä hölkäsen pöläystä Ruotsin työmatkaliikenteestä, saati sitten Kanadan. Voihan kulutuseroja selittää osaltaan myös toimeentulon taso tai jokin muukin tekijä, joka minulla ei tule mieleen. En kuitenkaan usko että Suomessa teollisuuskaan olisi niin suuressa mittakaavassa muihin valtioihin verrattuna, että se nostaisi meitä ylemmäs. Maatalous ehkä, vaikka sekään ei Suomessa kyllä hyvin taida tällä hetkellä voida.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
718
Reaktioarvo
422
Ei Suomessa tarvitse asua Lapissa että on kylmä. Vrt. minä asun Keski-Suomessa ja täällä on talvisin -20 helposti, kaverini asuu Keski-Ruotsissa ja talvisin on just ja just pakkasta, välillä jotain +5 viikkokausia. Aikamoinen lämmitysero. Välimatkat ovat suuret ihan jo Pohjanmaalla, Itä-Suomessa ja myös täällä Keski-Suomessa. Jo työmatka voi olla ihmisillä useita kymmeniä kilometrejä, kuten on ollut jokaisella eksälläni ja tosiaan vanhemmillani työmatkoja kertyy päivittäin yli 100 km kummallakin. Työt eivät ole siellä missä ihmiset ja työmatkaliikennehän on hyvin tunnettu ruuhkan syykin Suomen teillä.

Mutta tosiaan, mitään faktatietoahan tämä ei ole, edelleen vain omaa pohdintaani. En tiedä hölkäsen pöläystä Ruotsin työmatkaliikenteestä, saati sitten Kanadan. Voihan kulutuseroja selittää osaltaan myös toimeentulon taso tai jokin muukin tekijä, joka minulla ei tule mieleen. En kuitenkaan usko että Suomessa teollisuuskaan olisi niin suuressa mittakaavassa muihin valtioihin verrattuna, että se nostaisi meitä ylemmäs. Maatalous ehkä, vaikka sekään ei Suomessa kyllä hyvin taida tällä hetkellä voida.
Puhuin edellisessä viestissä asutuksen tiheydestä ja välimatkoista.

Tulipas mieleen että juuri jossain uutisissa sanottiin että Suomessa isoissa kaupungeissa tehdään keskimäärin pidemmät työmatkat kuin pienemmillä paikkakunnilla.

Ei tainnut olla mukana paikkakuntien välinen liikenne, tai ehkä olikin. Kyllähän työmatkaliikennettä tulee juuri isoista kaupungeista kun kaikki ei esim. halua asua syrjäseudulla missä ei ole tarpeeksi palveluita tai on vaikka rakentanut kodin isoon kaupunkiin. Maailmasta löytyy kyllä valtioita joissa on pidempiäkin matkoja.

Jos miettii ylikulutusta ihmisten elintavoista kokonaisuutena eikä pelkästään liikenteestä ja lämmityksestä kun loppujen lopuksi se on vain yksi osa aivan kaikesta. Liikenne on iso osa kulutuksesta, mutta niin se on vähän kaikkialla. Voi miettiä vaikka tavaroiden elinkaaria yms. tai aloitusviestin asioita. Joissain maassa voidaan olla säästeliäämpiä, kuten vaikka ääripäänä Cuba. Kauppasaarto historian takia on pakotettu käyttämään vanha loppuun ja käyttämään mielikuvitusta.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,621
Reaktioarvo
8,678
Puhuin edellisessä viestissä asutuksen tiheydestä ja välimatkoista.

Tulipas mieleen että juuri jossain uutisissa sanottiin että Suomessa isoissa kaupungeissa tehdään keskimäärin pidemmät työmatkat kuin pienemmillä paikkakunnilla.

Ei tainnut olla mukana paikkakuntien välinen liikenne, tai ehkä olikin. Kyllähän työmatkaliikennettä tulee juuri isoista kaupungeista kun kaikki ei esim. halua asua syrjäseudulla missä ei ole tarpeeksi palveluita tai on vaikka rakentanut kodin isoon kaupunkiin. Maailmasta löytyy kyllä valtioita joissa on pidempiäkin matkoja.

Jos miettii ylikulutusta ihmisten elintavoista kokonaisuutena eikä pelkästään liikenteestä ja lämmityksestä kun loppujen lopuksi se on vain yksi osa aivan kaikesta. Liikenne on iso osa kulutuksesta, mutta niin se on vähän kaikkialla. Voi miettiä vaikka tavaroiden elinkaaria yms. tai aloitusviestin asioita. Joissain maassa voidaan olla säästeliäämpiä, kuten vaikka ääripäänä Cuba. Kauppasaarto historian takia on pakotettu käyttämään vanha loppuun ja käyttämään mielikuvitusta.
"Cuba" eikä Kuuba.

Ihan mielenkiinnosta, miten kirjoitat Yhdysvallat, Ruotsi tai Brasilia. Tai kaupungit..
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,621
Reaktioarvo
8,678
"Canada" eikä Kanada.
En kyllä yhtään ihmettele, miten et päässyt ylioppilaaksi kun et osaa yksinkertaisia suomalaisia sanoja. Kerro nyt, miten kirjoitat loputkin valtiot? Suomeksi tuo pohjoisamerikkalainen kuningaskunta on Kanada, se iso saari Karibianmerellä on Kuuba. Ei mikään "Canada" tai "Cuba", luojan tähden mitä sinä siellä lukiossa teit? Haaveilit amatikoluun pääsystä?
 
Ylös Pohja