Etusivu
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Jäsenet
Paikalla nyt
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Chat
4
Kirjaudu
Rekisteröidy
Uutta
Etsi
Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lataa app
Asenna
Etusivu
Keskustelut
Kirjallisuus & tarinat
Skeletorin sarjakuva-arvostelut
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Vastaa keskusteluun
Viesti
<blockquote data-quote="Skeletor" data-source="post: 139954" data-attributes="member: 30"><p>Ja tähän väliin jotain muuta!</p><p></p><p><strong>Berlin</strong>, Jason Lutes (piirrokset ja tarina)</p><p>Berlin, en tiedä onko suomeksi koskaan julkaistu, on 22 vuotta kestänyt sarjakuva 1920- ja 1930-luvun taitteen Berliinistä ja sen asukkaista. Sarjakuva julkaistiin Yhdysvalloissa kolmena eri kirjana, joka käsittää 22 numeroa. Numero vuodessa siis, ja se näkyy varsinkin loppupuolella tarinaa, missä tarina kulkee paljon nopeammin ja piirtojälki silloin tällöin kärsii. Toisaalta taas tarinan alkupuolella on hieman vaikeuksia erottaa sivuhahmoja jopa päähenkilöistä, johtuen varmaan Lutesin kokemattomuudesta piirtäjänä. </p><p></p><p>Kuitenkin sarjakuva on mukaansa tempaava kuin hyvä kirja, ja pienestä kuvituksen kritiikistä huolimatta äärimmäisen hyvin piirretty mustavalkoinen teos. Piirrustukset ovat mukavan yksityiskohtaisia, mutta eivät turhan tarkkoja kuin vaikkapa Don Rosalla, luoden tunnelman huolettomasta Berliinistä juhlineen, vapaamielisine ajatuksineen, tekonologisesta kehityksestä, mutta samalla maalaa synkkenevää tulevaisuutta kommunistien, natsien ja muiden riehuessa kaduilla. Myöskin Berliiniä tuntevien on hauska tunnistaa tuttuja rakennuksia ja paikkoja, jotka ovat piirretty hyvin. </p><p></p><p>Tarinassa on muutama isompi päähenkilö, taiteijan urasta haaveileva Märthe, joka muuttaa tarinan alusta Kölnistä Berliiniin ja tapaa toisen päähenkilöistä, juutalaisen, vaimonsa rahoilla elävän, toimittaja-kirjailija Kurtin junassa. Kolmanneksi päähenkilöksi voi laskea tarinan alussa ehkä 10-vuotiaan tytön Silvian, jonka isästä tulee natsi ja äidistä kommunisti ja vanhempien erotessa joutuu kadulle elämään juutalaisen romunkerääjän kanssa. Näiden mukana pyörii useita sivuhahmoja, kuten Kurtin elosteleva vaimo, Silvian natsi-isä, yökerhoesiintyjiä, taiteilijoita, transmies herr Anna, jotka jokainen ovat omalla tavallaan kiinnostavia ja sympaattisia hahmoja, jotka yrittävät vain elää, tulla toimeen, selviytyä ja rakastaa murroksen aikana. Yökerhon ansiosta mukaan tulee jazz-bändi Yhdysvalloista, ja he liittyvät suurempaan tarinaan oikeastaan vain erään esiintyjän kautta. Koska tarina sijoittuu historiaan, niin tarinassa on mukana joukko historiallisia henkilöitä kuten kommunistijohtaja Thälmann, Natsien tuolloinen aluejohtaja Göbbels ja viimeisessä numerossa Göbbelsin varsin tunnettu pomokin, myös viiksimallina tunnettu Adolf tulee mukaan, muttei koe mitään vuorovaikutusta hahmojen välillä vaan sitä käytetään tarinan loppuun saattamiseen ja maailman rakentamiseen.</p><p></p><p>Muutama tunti tuon lukemisessa meni, mutta suosittelen vahvasti kaikille, joille uppoaa historialliset tv-sarjat kuten Babylon Berlin, Peaky Blinders tai Broadwalk Empire. </p><p>4,5/5. Puolikas piste lähtee pois siitä, että tarina nopeutuu huomattavasti loppupuolella ja kuvituksessa on välillä epätarkkuutta.</p><p></p><p>[ATTACH=full]6282[/ATTACH]</p><p></p><p>[ATTACH=full]6283[/ATTACH]</p><p></p><p>[ATTACH=full]6284[/ATTACH]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Skeletor, post: 139954, member: 30"] Ja tähän väliin jotain muuta! [B]Berlin[/B], Jason Lutes (piirrokset ja tarina) Berlin, en tiedä onko suomeksi koskaan julkaistu, on 22 vuotta kestänyt sarjakuva 1920- ja 1930-luvun taitteen Berliinistä ja sen asukkaista. Sarjakuva julkaistiin Yhdysvalloissa kolmena eri kirjana, joka käsittää 22 numeroa. Numero vuodessa siis, ja se näkyy varsinkin loppupuolella tarinaa, missä tarina kulkee paljon nopeammin ja piirtojälki silloin tällöin kärsii. Toisaalta taas tarinan alkupuolella on hieman vaikeuksia erottaa sivuhahmoja jopa päähenkilöistä, johtuen varmaan Lutesin kokemattomuudesta piirtäjänä. Kuitenkin sarjakuva on mukaansa tempaava kuin hyvä kirja, ja pienestä kuvituksen kritiikistä huolimatta äärimmäisen hyvin piirretty mustavalkoinen teos. Piirrustukset ovat mukavan yksityiskohtaisia, mutta eivät turhan tarkkoja kuin vaikkapa Don Rosalla, luoden tunnelman huolettomasta Berliinistä juhlineen, vapaamielisine ajatuksineen, tekonologisesta kehityksestä, mutta samalla maalaa synkkenevää tulevaisuutta kommunistien, natsien ja muiden riehuessa kaduilla. Myöskin Berliiniä tuntevien on hauska tunnistaa tuttuja rakennuksia ja paikkoja, jotka ovat piirretty hyvin. Tarinassa on muutama isompi päähenkilö, taiteijan urasta haaveileva Märthe, joka muuttaa tarinan alusta Kölnistä Berliiniin ja tapaa toisen päähenkilöistä, juutalaisen, vaimonsa rahoilla elävän, toimittaja-kirjailija Kurtin junassa. Kolmanneksi päähenkilöksi voi laskea tarinan alussa ehkä 10-vuotiaan tytön Silvian, jonka isästä tulee natsi ja äidistä kommunisti ja vanhempien erotessa joutuu kadulle elämään juutalaisen romunkerääjän kanssa. Näiden mukana pyörii useita sivuhahmoja, kuten Kurtin elosteleva vaimo, Silvian natsi-isä, yökerhoesiintyjiä, taiteilijoita, transmies herr Anna, jotka jokainen ovat omalla tavallaan kiinnostavia ja sympaattisia hahmoja, jotka yrittävät vain elää, tulla toimeen, selviytyä ja rakastaa murroksen aikana. Yökerhon ansiosta mukaan tulee jazz-bändi Yhdysvalloista, ja he liittyvät suurempaan tarinaan oikeastaan vain erään esiintyjän kautta. Koska tarina sijoittuu historiaan, niin tarinassa on mukana joukko historiallisia henkilöitä kuten kommunistijohtaja Thälmann, Natsien tuolloinen aluejohtaja Göbbels ja viimeisessä numerossa Göbbelsin varsin tunnettu pomokin, myös viiksimallina tunnettu Adolf tulee mukaan, muttei koe mitään vuorovaikutusta hahmojen välillä vaan sitä käytetään tarinan loppuun saattamiseen ja maailman rakentamiseen. Muutama tunti tuon lukemisessa meni, mutta suosittelen vahvasti kaikille, joille uppoaa historialliset tv-sarjat kuten Babylon Berlin, Peaky Blinders tai Broadwalk Empire. 4,5/5. Puolikas piste lähtee pois siitä, että tarina nopeutuu huomattavasti loppupuolella ja kuvituksessa on välillä epätarkkuutta. [ATTACH type="full"]6282[/ATTACH] [ATTACH type="full"]6283[/ATTACH] [ATTACH type="full"]6284[/ATTACH] [/QUOTE]
Lisää lainaukset...
En ole robotti
Lähetä vastaus
Etusivu
Keskustelut
Kirjallisuus & tarinat
Skeletorin sarjakuva-arvostelut
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön.
Hyväksyn
Lue lisää...
Ylös
Pohja